torsdag 7 juni 2012

Bakprat :) Mango & lime ostekake!





Har haft en bakdag dag och experimenterat på köket idag, skulle laga en mango &lime ostekake, men sedan jag inte helt kunde tänka ut något sätt att få mangon i kakan på ett sätt som var bra i mitt huvudet, blev det en Lime cheesecake med mango sås :) 
Och tror den kommer blir riktigt god imorgon på personalfesten ;)
Så här kommer kakan med oppskrift och bilder :)

Sätt ugnen på 175 grader.

Krossa digestiv kex till 4dl smulor,
 Blanda dessa smulor med 2 msk socker och 100g smält smör

Tryck ut denne i en form med avtagbar kant (26 cm),  sätt så kalt...

 För att få lime smak på det hela tog jag saften från 2st lime och mixade med ca 10st lime blad (färska) 



Så tpg jag 800 gram ost i skålen, 4 st philadefia

 Detta blandade jag med 2,5 dl socker, 2 msk mjöl, 2 tsk vanilj socker, 0,5 tsk salt 

Använder alltid denne vanilj sockern, den smakar bäst i alla kaker ;)
 Så efter det blandade jag i 5 ägg, och 3 tsk med lime mixen samt litt grön karamellfärg.
 Så när det var klart hade jag det in i mitten av ugnen i ca en time 
 När kakan är fast i konsistensen och ståt ca en time ta ut den och låt den svalna av lite, i mellantiden laga topplaget till kakan. 
Ta litt römme och ca 5 limeblad och krossa detta samman,

Ha 3 dl römme och den lime/römme blandningen, 1tsk vaniljsocker, 2 msk socker och grön karamellfärg i en skål, vispa i hop det till en jäms smet.
 Häll det över kakan och ha det in i ugnen i ca 20 min till 
Färdig kaka, den skall bara pyntas i morgon med mango och lime på en eller annan måte :D

Färdig pyntad :)

 Så var det denne mango såsen då...jag tog pakistansk mango och vanlig mango och mosade det med saften av 2 appelsiner och 1 tsk vaniljsocker.


 Hälde över på flaska så nu står den i kylen med :)
 Men så hade jag fortfarande bak krafter kvar i mig och var hungrig med, så då blev det pizzasnurror :P Det var längesedan men herre gud så gott det är!!!!
Sätt ugnen på 225 grader
Degen: 6dl lunket vatten, 1 packet jäst (gjär) 2msk olja, ca 16 dl mjöl, blandas sammen... ( börja med att smälta upp jästen i det ljumna vattnet)
 Den färdiga degen formas och så lägges en handuk över och den får jäsa till dubbelstorlek

 Färdig jäst 
 Degen delas i två och den ene delen kavlas ut i en fyrkant
 Ha på tomatsåsen
 Jag körde två klassiska varianter idag med fyllet, en Skinka&champinjon och en pepperoni (salami) och ost självklart ;)

 När fyllet är lagt på rullas den i hop
 Dellas upp i va 2-3 cm tjocka bitar som sätts med mellanrum på en bakplåt, så dryssas ost över dem och sen sättes dem i ugnen ca 10-15 min 

 Ska jag laga pizza eller lasange eller något med ost köper jag hälst denne, jätte god blandning!

Så den hemma gjorda tomatsåsen hade jag färsk oregano i, det ger bäst smak! Såsen bestod idag av 5 plommontomater, ca 1 dl ketchup (hade ingen tomatpurre hemma) peppar, vitlökspulver, en halv rödlök och färsk oregano.
 Färdigt resultat :) 


Så i kväll kom Christina över, så spiste vi pizzasnurror och drack ett glas vin :) Kvällen avslutade vi med en runda med hundarna! Det var dagens lilla bakprat av mig ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar