onsdag 15 maj 2013

"Bestemors focaccia"

Jon Andres Bestemor Reidun lagar en helt fantastiskt god focaccia, så sist vi var där fick jag med mig både oppskrift och bröd hem hehe

Jag provade baka brödet i dag, men klarade inte helt bara följa oppskriften som vanligt och la till min egen lilla vri, för jag hade inte så mycke vetemjöl hemma så fick ta lite grovt mjöl uppi med  ;)

Vilket går väldigt bra med focaccia, man kan ju göra så mycke fel ;)

Men iaf denna måste provas :D

Man gör så här:


1 liter ljummet vatten i en stor skål, ha i 1,5 tsk salt och smält 1 packet jäst ( gär)  i detta. Ha så i 1,6 kg vetemjöl. Sätt det till jäsning under en handuk till dubbelstorlek.






Medan detta jäser sätter du ugnen på 215 grader. Sedan börjar man med "fyllet" jag änvände idag:

200 gram fetaost (naturell)
1 litet glas med soltorkadetomater i olja ( 190 gram)
ca 300 gram Oliver
Havsalt
2-2,5 dl olivolja

Jag helde av oljan från tomaterna och hackade dom i bitar, delade oliverna i 2 .

Jag använde denna typen tomater och hackade så här:



Oliver använde jag både gröna och svarta :) 

 Köpte en "klump" feta..

Jag hade olika havsalt hemma så tog lite av varje av dessa... 

Jag hade denna olivoljan hemma som passade perfekt till då den är jätte god i smak :) 

Nu var degen dubbelt så stor och kunde bakas ut! :) 

Ha olivolja uppi långpannan och gnid ut det med ett papper. 
  
Tryck så ut degen i långpannan

Gör hål med fingrarna jämt över hela 

Häll på 2-2,5 dl olivolja och ha på salt 

Så tar du resten av fyllet....

Tryck ned allt så mycke som möjligt i degen..

Stek mitt i ugnen i ca 20-30 min 

Jag hade inte tryckt ned fyllet gott nog här, så det blev liggande uppe på när focaccian var klar... men smakade bra för det om :)




Så tryck ned fyllet mer så får du en perfekt focaccia ;) Denne er det nästan iaf :P 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar