söndag 12 maj 2013

Pasta Bolognese ala Kina ;)


Har i det sista fått en "hangup" i att laga pasta bolognes på långkok :) Så då har jag också kommet fram till ett framgångsätt som blir riktigt så bra tycker jag :)  Så delar denne om någon vill prova min variant av detta :)


Handlelista/ ingridienser:
 400-500g Köttfärs av oxe
1 gul paprika
1 röd söt paprika
4 lökar 
( olika typer kan användas jag brukte charlotten lök, röd och salladslök sist för det hade jag hemma)
7 vitlöksklyftor
3 mellan stora morötter
1 liten box tomatpurré
1 box krossade tomater
4-5 champinjoner
salt
peppar
köttbuljong 
olivolja


Hacka upp grönsakera i passa små bitar 





Häll ca 1,5-2 dl olivolja i en gryta, och värm upp denna. Medans du värmer upp den, dela vitlöksklyftorna i 2. Stek/kok dem så i oljan.

 Ha där efter i löken och stek/kok denne tills den är passa "genomskinlig" 

 Då tillsätter du paprikan och morötterna, detta steks/kokas i ca 10 min sammen


Då är det dags att öppna dessa två. En riktig kock skulle säkert gråtit av detta, men det er gott i faktiskt ;) 
 När du fått tomat i grytan har du på salt, peppar och ca ett kryddmått med köttbuljong pulver. 
 Låt så detta koka i 1timmes tid :) 

Stek upp köttfärsen och champinjonerna i lite salt och peppar, häll över tomatsåsen och låt det stå på svag värme under lock och smått puttra i ca 1 timme till :)



Så då behöver man bara koka upp spagetti och äta i väg :) Skulle tro denna blir och räcka till 4 personer lätt. Vi har iaf haft mycket över efter att middagen är över :) Passar utmärkt med reven ost till också, både vanlig eller parmesan ost...

Det var mitt lilla mattips :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar