tisdag 23 september 2014

Vardagsmiddag- Stektris :)

Här om dagen lagade jag stektris, det var längesedan jag lagat detta, och jag hade glömt hur enkelt och gott det är :) Tog några bilder under tiden så här kommer några bilder med förklaring på hur jag gjort :) 


Du behöver följande ingredienser: 
2 kyckling filer 
1 packet bacon
3 normal stora morötter
ca 1,5 dl broccoli
4-5 champinjoner
2-3 vårlökar
2-3 ägg
1 lime
Gurka.
1 handfull färsk koriander
3dl ris (okokt)
Krydder: Salt, Pappar Vit & Svart, vitlökspulver och paprika pulver.
en skvätt olja att steka i

Börja med att koka upp riset:


Sedan gör så här: skär upp kyckling i passande bitar och ha det i en skål, klipp ned baconen i bitar, hacka vårlöken och ha allt det i skålen, ta på kryddorna i önskad mängd, rör runt till allt blandast sammen:


Så skär du grönsakerna i små bitar så här:

Gurkan skalas och hackas för sig själv så här:


Ha oljan i wokpannan eller en stor stekpanna, stek först kyckling blandningen till kycklingen är genomstekt och har en fin färg. 

Ha det över i en ren skål eller på ett fat. 
och ha i ny olja och stek grönsakerna:

När grönsakerna är bra stekta häller du tillbaka kycklingen och blandar gott runt. 

Ha så i äggen i detta, rör runt till äggen är stekta dom med. 
Då häller du i riset. och blandat gott runt allt i hop. Blanda och stek i ett par minuter. 

Gott blandat och allt stek i hop :) 

När maten nu är färdig så häll upp i en djup talrik, och pynta med gurkan, koriander och en lime båt, lime båten klämmer du saften hur över maten innan du äter :)


En super lätt middag gjord på max 30 min, den smakar bra och är sund också ;) 

Bon appétit!

Ps. detta blev till middag för oss två samt 2 matlådor till Jona André att ha med på jobb, och en matlåda till mig :) Så det blir rikligt med mat, och håller lätt som middag till 4 personer :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar