måndag 11 augusti 2014

My style Vårrullar!

Jag älskar ju att laga mat och styra på köket, Thai/ asiatisk mat är en klar favorit. Jon Andre är inte så glad i just vårrullar, så jag passade på att laga det medans han var borta :)

Jag gör dom på min eget lilla sätt, och det är säkert inte så dem ska göra, men dom blir skit goda och knapriga! ;)

Jag köper sånna här rispapper för vårrullar, finns typ i alla asiatiska affärer.


Man behöver följande till ca 20-25 vårrullar,
rispapper, köttfärs, vit kål, en morot, koriander, vårlök, ett ägg, tempura mjöl och olja.

Så skall jag då börja förbereda allt, börjar med att laga fyllet, man kan ju i princip ha vad man vill i, jag gör så här:
Steker ca 400gram köttfärs
 så hackar/fin strimlar jag vit kål, ca 1,5 dl.
river en stor morot
fin hackar 2 små vårlökar eventuellt en stor
fin hackar en handfull koriander
Så blandas detta samman i en skål, har på peppar, salt, vitlökspulver, lite palmsocker (väldigt lite och medans köttet är varmt så det smälter)
Man kan också ha på denna krydderblandningen som blir väldigt gott!


Så tar jag fram en skärbräda som jag smörjer ut olja på så vårrullarma inte ska fastna.

När fyllet är klart ska vårrullarna lagas, då fyller jag ena vasken med varmt (lite för varmt) vatten, doppar en kökshanduk i den och kramar gott ut. Handuken lägger jag så på bänken, helt platt.

Så börjar det roliga ;)
Man tar ett rispapper och doppar det i vattnet, ca 10 sek ( detta för att det ska bli mjuk)
  
Lägger det på handduken

 Så kommer det in som jag är ganska säker på man inte ska göra igentligen, men jag gör det ändå, för då blir dem extra knapriga, jag har tempura mjöl på rispappret, bara ett  tunt lag över. 
 typ så här...

Så har jag vispat i hop ägget i en skål

 Ägget använder jag som "lim" och tar först ett litet strök där jag ska lägga fyllet, 

Lägger på en full matsked av fyllet,

viker i hop

 när man kommet så långt tar jag och pänslar med ägg igen 
Så här:

Så rullar jag ihop den, lägger på en skärbrädan.

Vårrullarna steker (nästan friterar)  jag i en stekpanna med mycket olja i, till dom blivit fint bruna

Färdigt resultat:

Jag äter mina vårrullar med Sweet Chili sås, och lite gurka breved :) 


Riktigt goda, och kan självklart lagas utan tempura mjölet, och blir minst lika goda då :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar