söndag 10 augusti 2014

Helgen då allt kokade!

Som överskriften säger, helgen har bokstavligt talat kokat bort ;) 

Jag hade bestämt mig för att denna helgen skulle jag laga saft sedan Jon Andre skulle till Stavanger och jobba. Så innan helgen köpte jag in socker, pektin och cironsyra. Bären som skulle bli saft hade jag i frysen, egen odlade vinbär både röda och svart.

I mangel på utstyr fick jag improvisera lite, ett durkslag, en stor skål och en kökshanduk fick bli min silställning... så hade jag ju självklart ingen potatispress men köttyxan åkte fram och visp kunde jag pressa bären och låta saften rinna ut ;)  (kokade självklart bären och pressade dem under kokningen ;) ) 




Första saften blev en Svart vinbärs saft, denna blev det då 4 flaskor av på fredagen, när jag så skulle hämta en flaska på lördagsmorgon såg jag att all saften blivit till gelé.... yay.. så då var det bara att smälta gelén i vattenbad, koka upp med mer vatten och se där... nu har det blvit 6 flaskor med saft! Bara för att ha sagt det själv,  den är skit god! 


Men jag stoppade självklart inte med den saften, gott i gång och biten av bacillen satte jag i gång med kok nr 2. Röd blandsaft :) Denna blev också test smakad lördag och funnet godkänd ;)



Gott i gång letade jag i kylskåpet och konstaterade att jodå det blir mer saft, så satte jag i gång kokande av saft nr 3, Gul blandsaft.
Denna hade jag också lite ingefära i, som gav en extra piff, och efter smaks testet blev det också här ett godkänt resultat, denna passar perfekt som svalkdricka!


Man kunde ju nu sagt sig nöjd med helgens göra, men icke, jag var ju trots allt biten av bacillen....
Sedan jag klarat göra gelé av saften tänkte jag jamen då klarar jag göra gelé också, och satte i gång med det... Fortfarande inspirerad av den gula saften med lite krydda i och lusten på att laga gelé, så kunde du ju inte annat än bli en "Kryddad vinbärsgelé"


Gott i gång dag 2 med kokandet och nöjd med fösta gelén jag lagat ( någonsin faktiskt, eller med vilje någonsin då!) Startade jag med att laga Svart vinbärsgele... det gick ganska snabbt och i stället för att kasta bärmoset som blev över kokade jag upp detta på nytt och lagade en sylt. Så en.. två.. tre hade jag lagat det med!


Så kom dagen idag, jag hade frukt och bär i kylen och frysen fortfarande, hade ju redan lagat massor mer än tänkt i helgen så jag tänkte... ah va fan, kör på! Så blev det till att jag idag lagade Appelsin och plommons marmelad, som redan är utprovad på rostade mackor och funnet Jäklans god!!


Efter det kunde jag lika gärna fortsätta.. med mer sylt och marmelad i kylen än vi kommer kunna konsumera tja.. det fans liksom ingen grund till att stoppa.
Så då blev det Jordgubbs marmelad, för övrigt också smakad och godkänd ;) 


Hittade ingen grund till att stoppa efter denne i heller... så då blev det en Vinbärs och blåbärs sylt.....

Full av idéer och kreativitet kunde jag inte stoppa med detta!!
Med stor iver slängde jag mig på nästa idé...

Lime Marmelad!! 

Lime marmeladen har jag bara smakat medans den var varm, och den var ljuvligt bittersöt och den passar nog perfekt uppe på en ost! Gläder mig till att prova :) 

Fortfarande full av idéer och med massa annat jag skulle ha provat mig på, inser jag att det värsta har hänt, och jag måste stoppa... jag har gått tom för burkar att ha sylt/marmelad i! Så medans leken är god fick jag bara ge mig, och spara på idéerna till en annan dag, och hoppas energien och lusten är där då. Har haft en flott helg i köket, där jag fått göra det jag gillar, prova nya saker, trixa & mixa fram nya smaker och ha det roligt :)

Jag har då inte bara lagat saker i helgen, jag har också ätit, och mer om vad jag lagade till middag kommer en annan dag ;) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar