söndag 1 maj 2016

Frallor

Jag saknar svenska frallor här i Norge, varför kan man liksom inte ha en så enkel sak i affären?! :)

I alla fall så blev saknaden i dag så stor att jag tog saken i egna händer och bakade frallor! 


Luftiga frallor (20 st)

50 gram färsk jäst (gjær) 
2,5 dl mjölk
2,5 dl matgrädde
2 dl vatten
150 gram smör (flytande smör, typ melange)
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
Ca16 dl vetemjöl 

1 ägg
1 knypa salt
1 msk vatten
Valmofrö/sesamfrö eller ost




Gör så här;
Smula jästen i en bunke, värm vätskan till ca 37 grader och häll över jästen för att lösa den. Tillsätt det smöret och rör om. Blanda salt och bakpulver samman, rör ner detta och arbeta till sist in mjölet, gärna med maskin. 
Låt degen arbetas i ca 10 minuter, du ska få en smidig deg som precis släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa i bunken täckt med plastfolie till dubbel storlek.

Lägg upp degen på mjölat bakbord/ köksbänken och dela den i 10 bitar. Rulla dem till släta bullar och lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa under en kökshandduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader, jag använde varmluft.



Vispa ihop vatten, ägg och salt med en gaffel. 

Pensla med äggblandningen och strö över valfria frön/ost. Jag tog vallmofrö på några och ost på några idag :)  






Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 10-12 minuter och låt svalna. Låt dom svalna på ett galler utan handuk över. Då blir dom lite knapriga på utsidan. 



Dessa kan fint frysas ner.



Hoppas det smakar :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar